dinsdag 27 maart 2012

Vraagtekens

Wie schrijft, die blijft. Een bekend gezegde dat helaas waar is als een koe. En vooral als je 200 eigenwijze beesten hebt, waar je weigert om 'industriematig' mee om te gaan, in een land met hele flexibele regels en gebruiken (lees: onbegrijpelijke), op een boerderij waar meer lijken uit de kast komen dan voor mogelijk gehouden en weilanden die al zeker 20 jaar niet onderhouden waren.
Dat had ik gauw in de gaten toen ik hier kwam!

Dus als absolute non-boerin had ik mijn taakje gauw gevonden: documenteren, opschrijven, lijsten maken, overzichten printen. Vol optimisme en enthousiasme met het programma waar ik nog steeds de finesses niet van kan vinden: Excel. Ik heb eindeloos koeien geteld en nummers genoteerd, ook als ik een week later te horen kreeg dat koe die-en-die bij of juist uit een club koeien was gehaald (Oh help, mijn systeem! Excel kan dit soort wijzigingen niet aan, althans ik weet niet hoe ik dat moet doen! Dus maar weer een nieuwe lijst met 1 koe extra/minder)

Helaas kreeg ik het gevoel dat mijn boer het erg fijn voor me vond dat ik zo fanatiek bezig was, maar dat hij bijzonder weinig met mijn lijsten en overzichten deed. Na drie jaar heb ik dus de brui eraan gegeven; ik noteer wie hij wanneer heeft geinsemineerd zodat we een verwachte afkalfdatum hebben, en daar bleef het in 2011 bij.

Oja, ik houd ook bij wie drachtig is gescand door de expert van de KI-club. En als Barbie dan drachtig wordt gescand, zonder dat ze op mijn lijst voorkomt, geven boer en ik elkaar de schuld dat we iets niet goed hebben opgeschreven.

En als een pinkje ineens uier krijgt en, na voelen, al hoogdrachtig blijkt, weten wij niet welk stiertje dat gedaan zou kunnen hebben want er zijn geen lijsten van wie wanneer waar liep. (En het maakt qua geboortegemak wel uit of het een Charolais stiertje of een Belgisch Witblauw stiertje is!)

Vandaag had Cornette ineens uier! Nou ja, vandaag zagen wij het want ze was eigenlijk al verkocht. De veehandelaar stond klaar en Cornette zou uit haar hok gehaald worden en juist op dat moment denkt de boer: 'Hé wat een uier! Even voelen' En ja hoor; ook hoogdrachtig! (Ze is dus niet met de handelaar meegegaan)

Maar hoe kan dat nou? Heb je mijn lijsten wel goed overgetypt Maaike? 'Ja hoor, jij hebt gewoon niet opgeschreven dat je haar hebt geinsemineerd!' Ehm, nee ik weet zeker dat ik haar niet heb geinsemineerd want ze was al lange tijd bestemd voor de slager.

Euuuhhhhh......... wie schrijft die blijft: gelukkig heb ik mijn blog! Want nu ik dit stukje weer eens lees, herinner ik me dat zowel Cornette als Barbie, ondanks dat ze mama van een meisje waren, ook van de club zijn weggehaald omdat ze dus voor de slager bestemd waren!

Ook als je dus op een andere manier schrijft, blijft je wel eens iets bij. Maar ondanks dat 2012 al een tijdje aan de gang is, presenteer ik bij deze mijn nieuwe voornemen: ik ga weer Excellen en vooral goed bijhouden wanneer jonge stiertjes dekrijp zijn!

1 opmerking:

  1. En schrijf dan ook maar meteen een verhaal over die lijken in de kast enzo want daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!