woensdag 24 augustus 2011

Integreren; wat is "normaal"?

Integreren? Ja leuk!
Maar zoals de Nederlandse integratietest al volstaat met flauwekul: Stel je voor je zit op het terras en achter je is iemand luidkeels aan het bellen, wat doe je?
A) Ik negeer het lawaai,
B) Ik vraag beleefd of hij zachter wil bellen,
C) Ik draai me om en wens hem alle ziektes die ik kan verzinnen.
(Het goede antwoord weet ik niet, ik weet wel wat mijn moeder me heeft geleerd (B) en wat tegenwordig de norm is (C) )


Zo ben ik hier ook bezig met "de norm" en "de praktijk" qua integreren:
Afgelopen zondag hoorde ik de koeien tegenover het huis lawaai maken. Eerst dacht ik nog niets want ze maken wel eens vaker lawaai; ze zijn dan bezig de laatste roddels te bespreken met de koeien die in het weiland tegenover de buren staan.
Maar toen ik buiten kwam bleek het helemaal niet om roddels te gaan: de dames tegenover de buren lagen loom in het gras en de club tegenover het huis stonden met zijn allen in de hoek bij Jacquelineweiland. Sommigen al bijna bezig de haag te vernielen.

*Alarm*!!! Dit is niet normaal!
Ik loop erheen en mijn angstig vermoeden is waar: het is niet pluis in Jacquelineweiland want het hek staat open. Ojee, zijn de beesten ontsnapt? En zo ja, waarom en waarheen? Ik zie geen modderpoten en flatsen op de weg, zijn ze het bos in??
Een blik in het weiland en wat zie ik?
Een meneer met strooien hoed die bramen plukt! Is dit normaal? Schiet het door me heen. Ik vind van niet en ik was heel erg boos. Maar ja, ik weet ook niet wat hier de norm is dus ik houd me in en vraag hem waarom hij het hek open heeft gedaan van een weiland waar koeien zijn.


Zijn antwoord is verbijsterend:
Het is doodnormaal om in andermans weilanden bramen te plukken en ik moet me geen zorgen maken want hij heeft een neef en die is boer en hij weet dus dat koeien niet gevaarlijk zijn.
Als ik een broek aan had was die terstond afgezakt......
Ik heb hem proberen duidelijk te maken dat hij best bramen mocht plukken maar dat ik liever had dat hij het even vroeg zodat ik hem een weiland kon wijzen waar geen koeien stonden en dat ik het daarbij niet oké vond dat hij zich niets aantrok van de kudde die compleet onrustig stond te loeien vanwege het feit dat hij daar bezig was.

Zoals het in boeken mooi geschreven wordt:
Met een vermoeid handgebaar maakte hij duidelijk dat hij lang geneog naar me geluisterd had en........... hij wilde doorgaan met plukken!
Dit was in mijn ogen helemaal niet normaal dus ik eiste dat hij het weiland uit ging en dat hij verderop moest gaan plukken.
Terwijl hij mopperde dat hij maar hoopte voor mij dat dààr wel bramen waren en ik hem 'plus, plus' beloofde, zijn moeder (die ook bezig bleek) zich wel verontschuldigde, dropen de onrustige koeien af om, zoals normaal is met 30 graden, de koelte van de bomen en het meertje op te zoeken.

Navraag bij de gepensioneerde boerbuurman Pierre (die toch wel zal weten wat normaal is) levert het volgende antwoord:
Als een hek open staat is het normaal om in andermans weiland bramen te plukken, als het hek dicht is mag je het als gevaarlijke inbraak beschouwen (wat als er een stier was?) en mag je met het geweer dreigen.
Hij heeft het zelfs eens zo cru gehad dat de hond van de "inbreker" zijn kalfjes aan het opjagen was en de "inbreker" nog durfde te beweren dat Pierre zich niet zo druk moest maken omdat de hond zich zo leuk amuseerde!
(Ook op het Franse platteland loopt het duidelijk niet altijd even soepel tussen boeren en burgers)


Gelukkig kan ik doorgaan met integreren nu ik weet wat normaal is.
Nu snel alle hekken dicht doen en in de spiegel oefenen of ik wel serieus over kom als ik met het geweer ga dreigen!

1 opmerking:

  1. oe! jhéé! daar kan ik ook niet tegen hoor! Wij hebben hier sinds kort een pipowagen... mensen kruipen daar ook zomaar ongevraagd in en als ze betrapt worden denken ze allemaal dat hij te koop staat! en dan moet je rustig blijven hé!...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!