donderdag 6 januari 2011

Winter in het stalleke





Toen ik hier op de boerderij kwam wonen, stond de winter voor de deur. Ik was me nog van niets bewust toen een goede vriend lachte: 'Als je de winter hier in de Morvan overleefd, dan red je het wel'
Nou, dat heb ik geweten: de winters zijn hier lang, grijs, nat en koud.
Maarrrrr, als alles loopt zoals het zou moeten lopen, zijn de winters in de stal ook wel erg gezellig hoor! Na de voerronde staan alle koeien tevreden te eten, hun dampende adem geeft de stal dan een heel speciaal sfeertje, een paar uren later is de stal in diepe rust; de kalfjes liggen te slapen, de koeien liggen te herkauwen, een enkeling zoekt nog wat lekkers of drinkt een slokje,.....
Oké, we lopen nog steeds achter; een aantal kalfjes moeten nog nummers in, een aantal koeien nog geschoren, we mogen ons alweer opmaken voor een groot uitmestfestijn en we blijven kachel stoken.


Maar nu alle kalfjes netjes uit de emmer kunnen drinken, behalve Frommel natuurlijk met zijn scheve tongetje, heb ik ook meer tijd om te genieten van de gezelligheid in de stal en voel ik me een gelukkig mens!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!