zondag 30 januari 2011

De rangorde


Ik kan nog steeds moeilijk wennen aan het feit dat koeien het nodig vinden de rangorde te bepalen....... Oké, dat er een rangorde is, begrijp ik, maar waarom als "sterke" koe dat steeds maar weer fijntjes duidelijk maken aan de "zwakke" koeien? Het blijft me figuurlijk pijn doen.


Je begrijpt dat die rangorde vooral duidelijk is als het over eten gaat. Als de koeien voldoende ruimte hebben en met niet te veel zijn, gaat het nog wel; dan begint de sterke ergens te eten, tegen de tijd dat de zwakste ook haar plekje heeft gevonden, moet de sterke haar rang even bepalen en duwt iedereen bij het voerhek weg. Maar als zij dan weer staat te eten, is het rustig: ze is erg tevreden met haarzelf dat ze toch weer even duidelijk heeft gemaakt dat ze de sterkste is, maar heeft geen zin om het spelletje te herhalen, daarvoor is eten veel te lekker!

Maar als er minder ruimte is en meer koeien, dan grijpen we in en zetten de beesten vast,

Dit is vooral zo bij de nieuwe stal waar 64 plaatsen zijn voor 60 koeien: in de stal zelf is meer dan voldoende ruimte om volgens rangorde te leven maar bij het voerhek is maar net genoeg plaats.

Dus alle sterke, grote, aggressieve Charolais staan vooraan (daar waar we met voeren beginnen) en de domme kleintjes en de sukkelige Belgisch witblauwe zijn gewend dat ze achteraan hun plekje moeten vinden. Dit gaat meestal goed: zodra ik met mijn emmer mineralen kom beginnen de sterken al op te staan en als mijn lief met de voerwagen aankomt, staan ze elkaar al te verdringen bij de eerste plekken. Zodra ze hun eten hebben zet ik ze vast zodat ze niet de mogelijkheid hebben om de zwakkeren eens even lekker weg te jagen.

So far so good.

Totdat Maaike eens een keer niet zo wakker is en al bij de stal is ver vòòrdat haar liefje aan komt rijden........ Vol enthousiasme begon ik vanmorgen alvast het overgebleven hooi richting voerhek te schuiven....... achteraan beginnend...... Je begrijpt; dat had ik niet moeten doen.

Er kwam een kudde grote beesten aangestormd, en voordat de sukkeltjes (inclusief Maaike) het in de gaten hadden, stonden ze al achteraan te vreten!

De hele rangorde in de war!

Vooraan staat nu, wat onwennig vanwege de plek, de middenmoot, achteraan staan de sterken en de zwakken lopen loeiend heen en weer; die begrijpen niet waar ze nu kunnen gaan eten!

Sorry jongens: ik zal me in het vervolg, om onrust te voorkomen, beter aan de rangorde houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!