zondag 25 april 2010

Het is toch wat


Het is toch wat; zo sta je op de nominatie om naar het slachthuis te gaan, zo sta je drachtig en al als eerste koe van deze boerderij buiten! Maar Ileanore trekt zich nergens wat van aan.

Ik moet zeggen: de eerste koe van deze boerderij want heel voorzichtig zijn er al wat boerburen die ook wat koeien buiten hebben. Geheel tegen hun traditie/bijgeloof in maar onze directe buur houd wel strak vast aan de stelling: voor 1 mei geen koeien buiten. Waarom dat is weet ik niet. Wel weet ik dat het nog tot laat in het voorjaar akelig weer kan zijn. De verhalen van eind april nog heftig winterweer en begin mei nog sneeuw komen elk jaar wel weer eens voorbij. Maar daar lijkt nu niets van uit te komen: het lijkt al een week lang zomer: het is zonnig, warm, droog, met als schril contrast nog geen blaadje aan de bomen!

Maar prachtig weer dus om onze opgedane achterstand weer in te lopen: mijn lief is de afgelopen week vrijwel niet van de trekker af geweest maar nu liggen de weilanden er dan ook keurig, onfrans bij: alle molshopen zijn plat gesleept, het dorre dode gras is zo goed als verdwenen en de percelen hebben een vitamineshotje gekregen in de vorm van een beetje kunstmest. In diezelfde tijd heeft mijn moeder (die hier een aantal dagen was) de aardbeien en de rotonde bevrijd van onkruid, er zijn plantjes en bollen geplant, met andere woorden: alles is klaar voor een verfrissend buitje....... dat maar niet komt!

Het is toch wat; zo heb je het mooiste voorjaar dat je je maar kan wensen, zo zit de boer weer te klagen dat het te droog is.

We zullen zien.

2 opmerkingen:

  1. Haha... je begint al een echte boerin te worden - ik hoorde laatst dat een echte boer klaagt (over weersomstandigheden, politiek etc.)
    Gisteren een leuk "weetje" gehoord, van iemand van m'n cursus: pinksterbloemen heten eigenlijk "pinkenbloemen" - omdat ze bloeien als de pinken voor het eerst naar buiten gaan. Hier bloeien de pinksterbloemen volop, maar dus vóór 1 mei..... Dus in Frankrijk gaat dat weetje niet op ;-)
    Liefs,
    Theda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zoals ze zeggen: als de boer niet klaagt, is hij ziek!
    Maar ik klaag niet hoor! (nou ja, soms wel..... maar dan ben ik ziek)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!