dinsdag 9 februari 2010

Rodeo en TBC

Honderd kilometer bij ons vandaan heerst er TBC onder het vee. Best ver weg dus daar hebben wij niet direct mee te maken. Maar TBC wordt onder andere ook door wilde zwijnen overgebracht en dan lijkt 100 kilometer ineens heel dichtbij want het wemelt hier van de wilde zwijnen!
Om de boel onder controle te houden (en mede daarme gepaard gaande: om de exportstatus van het departement veilig te stellen) moet iedereen in de Cote d'Or verplicht alle beesten ouder dan 1 jaar laten testen.

Nu wist ik niet wat zo'n test inhield maar dat was makkelijk uitgelegd: in de nek worden 2 plekjes kaalgeschoren en op beide plekjes word een goedje ingspoten. Ook word de huiddikte gemeten op de kale plekjes. Aangezien het twee verschillende goedjes zijn, kan men na een paar dagen door middel van weer een huidplooimeting bepalen hoe groot het verschil is en op de een of andere manier kan men daaruit opmaken of het beest wel of geen TBC heeft........

Niets voor ons dat geklooi aan beesten, maar ja, onder een verplichting kan je niet uitkomen en het is in het belang van alle koeien in de omtrek dus gisteren hadden wij (met wat moeite) alle dieren vast aan het voerhek toen de speciaal hiervoor ingehuurde veearts aan kwam rijden.

Uit de auto stapte een Franse variant van een Viking, of van een hardrocker, het is maar hoe je het bekijkt: een lange man met een enorme bos lang krullend haar, slordig in een soort staartje boven op zijn hoofd vastgebonden. Ik stond met mijn drie truien aan verbaasd te kijken naar zijn blote armen maar snel werd er iets duidelijk.

Of wij de hekken extra konden borgen vroeg hij terwijl hij scheenbeschermers om bond. Jullie denken nu hetzelfde als ik: "huh?"
Ja hoor: hij wilde boven op de koe zitten tijdens het werk! Dat was makkelijker zei hij.........

Maar dat vonden onze koeien niet! We begonnen bij de nieuwe stal, inderdaad waar de pinken staan die het grootste deel van hun leven geen mens dichterbij hebben gezien dan op een afstand van drie meter (als we in de weilanden gingen kijken hoe het met ze was). De veeartsviking had dus geen 3 truien nodig; het werd een rodeo, gewoon eng om te zien!

Hij was wel zo aardig om de gegevens van de huidplooien in het engels aan mij door te geven, ik moest administreren en was benauwd dat ik fouten zou maken. Nog nooit heeft een man zo vaak seks tegen me geroepen: 'five point seks', 'seks point srie' etc.!

Gelukig stonden de koeien in de grote stal niet allemaal netjes naast elkaar, er was heel regelmatig een opening vrij waardoor meneer het te gevaarlijk vond om boven op ze te gaan zitten. Het spijt mij voor zijn lamme arm (over het hek heen de nekken scheren en meten) maar ik vond het een stuk rustiger werken zonder kermisrodeo!

En overmorgen komt hij weer.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!