donderdag 10 december 2009

In gesprek met mijn geweten

Ik: Oh geweten, je moest eens weten hoe afschuwelijk het was om te zien hoe de vee-arts de hoorns van Angela en Astrid afzaagde. Ze waren natuurlijk wel verdoofd maar toch, zij vonden er niets aan en wij ook niet.
geweten: Jemig, maar waarom moesten die hoorns eraf dan?
Ik: Ze waren enorm groot en de dames waren er niet aardig mee. De arme hoogdrachtige Cybille loopt nu al met een diepen schouderwond en als het tegenzit krijgt Bibi geen eten; zelfs als er 3 lege plekken zijn tussen A en A, dan nog prikken ze in de ogen van iedereen die er tussen wil (laatst Bibi dus, die al extra moet eten omdat ze een tweeling moet voeden...)
geweten: Maar dan prikken Bibi en Cybille toch gewoon terug? Dan kunnen ze er wel bij.
Ik: Nee dat kan niet want zij hebben geen hoorns
geweten: Dat snap ik niet......
Ik: Nou, normaal smeren we als een kalfje een dag of tien oud is wat pasta op de plek waar de hoorns komen. Het prikt dan even een paar minuten maar daarna krijgen ze dus geen hoorns. Bij A en A is dat door omstandigheden niet gebeurd en zitten we dus met zo'n situatie.
geweten: Maar het is toch heel natuurlijk om hoorns te hebben voor een koe? Wat is dat toch Maaike, jij wilde toch altijd alles zo natuurlijk mogelijk??
Ik: Dat is waar maar in dit geval moet ik toch echt een uitzondering maken. Het is levensgevaarlijk als je die dingen laat groeien.
geweten: Maar het is toch bekend dat dat gewoon betekent dat je ze meer ruimte moet geven in de stal? Dan kunnen ze weer volgens hun natuurlijke gedrag leven.
Ik: Dat is waar maar dan zouden we dus extra stallen moeten bouwen en met de huidige vleesprijzen zit dat er echt niet in. Bovendien is het onthoornen niet alleen voor andere koeien maar ook voor onze veiligheid. Wat denk je wat er gebeurd als we het naveltje van een pas geboren kalfje moeten ontsmetten? Of als er iets met die koe aan de hand is? Je komt er niet bij in de buurt.
geweten: Ja, jullie veiligheid en de veiligheid van koe en kalf is natuurlijk wel heel belangrijk. Moeilijk dilemma........ heb je daarom zo slecht geslapen?
Ik: Nee, dat kwam vanwege het grotere geheel: Ik loop te mauwen over onthoornen terwijl ik de reportage van Kadir van Lohuizen heb gezien over de massale ontbossing van het Amazonegebied ten behoeve van weidegrond voor vleeskoeien. Ik snap gewoon niet waar we met zijn allen mee bezig zijn. Hier waar wij wonen is de grond zo schraal dat er alleen maar gras op kan groeien en dennenbomen en hier kunnen wij niet leven van het houden van vleeskoeien terwijl er aan de andere kant van de wereld de longen van de aarde gekapt worden omdat het houden van vleeskoeien daar zo'n lucratieve zaak is. Tja, dan snap je de milieu lobbyisten wel met hun vegetarische dagen.
geweten: Ik denk dat je beter maar weer eens aan de slag kan gaan. Met filosoferen over hoe raar de wereld in elkaar zit schieten we weinig op en wordt de honger van onze drie kleine schreeuwlelijkerds die hun melk willen, niet gestild..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!