maandag 14 december 2009

De drie musketiers


In de stal ben ik de laatste tijd langer bezig met het voeden van 5 kleine kalfjes dan mijn lief bezig is met het voeden van de overige 195 beesten. Om het commentaar 'werk dan toch eens door' voor te zijn zal ik snel uitleggen waarom: er moet melk gemaakt worden, die melk moet opgedronken worden en de spullen moeten omgespoeld worden om opnieuw melk te maken die opgedronken moet worden. Nu duurt het melk maken en het omspoelen niet zo lang maar daartussenin........!

Zo hebben Euclides en Eisbaerchen gezelschap gekregen van Etcetera en ik vraag me wel eens af hoe ze het regelen. Ik stel me het volgende voor:

- He, wat zullen we vandaag doen. Zal ik voor de lol eens doordrinken?

- Ja dat is best. Dan zal ik na elke twee slokken het hek controleren.

- Leuk idee! Zal ik dan eerst goed drinken en dan ineens gaan zeuren? Of andersom?

- Ja prima, ik ben dan al klaar en dan ga ik lekker proberen jouw emmer leeg te drinken!

Met andere woorden: Euclides drinkt meestal goed door en heeft zijn 4 liter binnen een paar minuten op. Etcetera wil wel drinken, maar slokje voor slokje terwijl Eisbaerchen steeds vergeet dat hij echt wel zelfstandig uit een emmer kan drinken en ik dus de eerste 1,5 liter mijn vinger in zijn bekje moet steken zodat hij net doet of hij een speen heeft waar hij op sabbelt.

Je kan je voorstellen hoe het er soms uitziet: Maaike houd de speenemmer voor Etcetera's neus, staat met het linkerbeen half in het hok om Euclides tegen te houden en met de rechterhand in de emmer melk van Eisbaerchen. Terwijl Euclides uit alle macht probeert bij de speen emmer te komen, Eisbaerchen mijn pols interessanter vind dan mijn vinger in de melk en Etcetera het hek onderzoekt.

Mijn gedachtes zijn dan niet altijd vriendelijk. ('stom beest, je kan best zelf drinken. Doe eens zoals je vriendje drinkt!')

Maar nu is alles anders: Eisbaerchen is ziek! Eerst dachten we dat het te maken had met het feit dat hij net is begonnen met herkauwen: hij lag wat in een hoekje terwijl je zag dat er in zijn lijfje wat schokte, maar na een goede dag zagen we toch echt dat het slechter en slechter met hem ging. Etcetera en kat Teigetje lagen heel lief dicht tegen hem aan maar dat mocht niet baten: de vee-arts moest maar eens komen.

Tsja, als veearts kan je ook niet zoveel want het kereltje kan je niet vertellen waar hij pijn heeft. Uit voorzorg maar een spuitje antibiotica en wat aspirine en omdat het stevigt vriest een oude slaapzak als dekentje.

En gelukkig ging het vandaag weer beter! Het melk geven wordt nu nog ingewikkelder want als Euclides klaar is en Etcetera wel heel lang om zich heen kijkt en ik dus besluit dat ze klaar is, mag de arme Eisbaerchen zijn melk. Heel luxe uit de speenemmer zodat ik nog steeds halsbrekende toeren uithaal: terwijl hij drinkt willen de andere twee wel "helpen", ik heb 1 hand vrij om als fopspeen te gebruiken, het andere kalfje mag aan mijn knie sabbelen.......... Ik hoef niet lid te worden van de plaatselijke gymnastiekvereniging!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!