vrijdag 1 mei 2009

Lenteleed

Het is ook steeds wat met koeien..... Ben ik er net aan gewend om goed naar natte neuzen, snottebellen, luizen en verminderde eetlust te kijken (typische winterkwaaltjes), moet ik op de plas van de koeien gaan letten! Waarom? Er zijn al teken actief en we hebben een paar koeien met piroplasmose, zeg maar de koeienvariant van de ziekte van Lyme.

Gisteren liep ik langs de nieuwe stal. Die koeien zijn meestal buiten maar soms even binnen om wat extra eten te krijgen, het gras groeit nog steeds niet hard. Ik liep langs en Monique ging er eens even goed voor staan om........ bruin te plassen!! Da's niet goed. Na eens goed op de andere koeien gelet te hebben zagen we in de loop van de dag nog twee met dezelfde verschijnselen. Gelukkig is het snel te genezen met 1 spuitje van iets maar je moet er wel op tijd bij zijn!

Vandaar dat we tegenwoordig 'plasje kijken'. En dat is niet het meest schone gezicht..... Vooral niet omdat de koeiedarmen nog niet gewend zijn aan fris, sappig, jong, vers gras. Ze poepen dus ook nog eens dun en groen (helemaal niet erg hoor; de darmen moeten even wennen en dan is alles weer oke; schrik dus ook niet als je tijdens een fietstocht een koe met groene strepen ziet!). Dus als je me zoekt loop ik tussen de koeien te hopen dat er een gaat plassen!

Nou ja, ondanks het feit dat de koeien last hebben van teken en andere lentekwaaltjes ben ik toch blij; ze zijn lekker buiten, genieten van het zonnetje en dat is toch het belangrijkste!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!