maandag 30 maart 2009

Perceptie van viezigheid

Na maanden zonder vrienden en familie over de vloer hadden we afgelopen weekend een soort 'aftrap' voor het zomerseizoen; zowel twee vrienden van mijn lief als twee vrienden van mij kwamen langs. De ouders van mijn vriendin hebben hier in de buurt een 2e huisje (zeg maar een paradijsje) dus die kwamen ook eens bewonderen waar Maaike nou uithangt en wat ze zoal doet. Erg gezellig allemaal met als grootste triomf dat er eindelijk echt een start is gemaakt met de ververij van de bovenverdieping!

Vanmorgen stond ik de voergang aan te vegen en bedacht me naar aanleiding van een weekendje rondleiding geven dat er toch wel vaak verschillen zijn in hoe mannen reageren op het feit dat we hier een potstal hebben en hoe vrouwen daarop reageren. Een potstal betekend dat je niet elke dag de mest weghaalt, maar dat je de koeien elke dag een fijne laag schoon stro geeft en dat de onderlaag eigenlijk al aan het composteren is.

Tot nu toe is mijn ervaring dat mannen het gegeven dat de koeien dus min of meer op hun eigen ontlasting leven voor kennisgeving aannemen en dat vrouwen dit een vieze gedachte vinden (Ik reken mijzelf, vooral de eerste tijd dat ik hier woonde, ook bij deze vrouwen!!).
Een typisch geval van verschil in perceptie van viezigheid dus? En nu ga ik deze theorie niet veralgeminseren naar huiselijke situaties, ik wil niet stoken in goede 'huwelijken' haha!

Maar het is een verschil. Terwijl de koeien het ook weer heel anders zien. Ik heb tot nu toe regelmatig meegemaakt dat je een koe een fijne dikke laag stro geeft en dat ze, nadat ze gepoept heeft, in haar eigen vlaai gaat liggen! Terwijl er zo veel ruimte schoon is...... ondankbaar beest? Nee, verschil in perceptie van viezigheid lijkt me.

En terwijl ik dit allemaal bedacht werd ik van verschillende kanten erg verongelijkt aangekeken. Her en der een boos geloei zelfs ook. Wat was het 'probleem'? De dames hadden lekker veel hooi gekregen maar ze bliefden liever kuilgras! Ondankbare beesten? Of een verschil in perceptie van wat lekker is?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!