maandag 9 februari 2009

rijk.....?!

Wij hebben een bijkeuken. In die bijkeuken bewaren we etenswaren (het is brrrrr koud in de bijkeuken), spul dat niet mag bevriezen of niet te vochtig mag worden (wat dus niet in de stal bewaard kan worden), oude overalls etc etc. Nu was het een beetje een rotzooi in de bijkeuken. Wat zeg ik? Het was een erge rotzooi! Nee, het was of er een bom was ontploft. Nee, het was of er een bom was ontploft en er daarna een kroegjool was gehouden.

Nu was ik die bende al een tijdje zat en opruimen hielp niet echt; als een olievlek breidde de troep zich uit. En hier zaten we dus echt met een dilemma. Mijn maakte het niet uit hoe, maar ik wilde kastruimte! Dat wilde lief ook wel maar ik wilde het NU, desnoods bij de bouwmarkt vandaan, hij wilde het ooit zelf maken. Natuurlijk veel steviger dan van de bouwmarkt..... maar wanneer??
Afgelopen zaterdag was de maat vol. Ik had bedacht dat ik wel ergens wat planken zou vinden en ik wist nog wat holle betonblokken; ik zou zelf wel iets maken!
Gelukkig was dit de situatie waarop mijn lief in actie kwam; Maaike zeulen met dat zware spul, nee dat kon niet. Uit de ene schuur werden wat balken getoverd, uit de andere wat dwarsverbindingen, de zoldering van de oude stal werd gedeeltelijk gesloopt voor mooie eikenhouten planken..... Wat spijkers en een hoop lol en daar had ik mijn opbergrek! (Nee, natuurlijk, het was een demo-model, hij zou later een veeeel mooiere maken en veel groter en en en.... Ik was gewoon blij!)

Wat een opgeruimde bijkeuken hebben we nu! En wat zijn we rijk! Dat realiseer ik me nu pas, nu alles mooi "uitgestald" staat. Gewoon te eten en te drinken, om zomaar te pakken. Zin in koffie? Pak maar. Zin in een glaasje melk? Pak maar. Zin in rijstevlaai? Pak maar. Oh nee, pak de ingredienten maar! Wat heb je nog meer nodig?

Vandaag waren we bij de Atac. Daar kwamen we de nieuwe vee-arts tegen bij de kassa. Een jonge jongen, zonder vriendin of gezin, niet van hier.

In de auto terug naar huis was ik stil. Hij zit hier dus moederziel alleen, in een dorp waar hij niemand kent, verdient genoeg maar werk zich ook een slag in de rondte....... Wat is rijkdom eigenlijk precies?

1 opmerking:

  1. Geweldig, jullie kast!! En mooi stukje... wat kan je je toch "rijk" voelen ja...
    Geniet van de mooie opgeruimde bijkeuken!
    En mocht het toch weer vol worden daar, dan nog wat planken uit de stal? ah nee.... sneu voor de koeien, zo'n gestript plafond.
    Liefs, Theda

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!