vrijdag 13 februari 2009

Rekenen

In het eerste jaar van de zeevaartschool (Enkhuizen) had ik een leraar die op een gegeven moment waarschuwde: 'jullie denken dat zeilen romantisch is he, mooie luchten, met een wijntje genieten van de maan....... Niets ervan! Zeilen is pure natuurkunde!'
Nu is het natuurlijk beide waar; zowel het wijntje als de maan als de natuurkundige principes van het zeilen.

Zo lijkt het voor mij ook bij boeren zo. Aan de ene kant de kalfjes, de weidsheid, de even mooie luchten als op zee........ maar ook rekenen, rekenen, rekenen! Vandaag zat ik er over na te denken.

Mijn lief rekent zich rot. Over de stal-indeling, over welke koe met welke stier insemineren (oke, dit is geen rekenen maar wel heel erg logisch nadenken: wat vererft die stier, wat vererft die koe, wat wil je, kan het qua bloedlijnen.....), maar vooral over voer en opbrengst. Het uiteindelijke doel is natuurlijk een hele blije maar ook lekker dikke koe verkopen. Dus: Hoeveel brengt de koe nu op? Als je hem/haar houdt, voor hoeveel euro eet hij/zij per dag? Hoeveel kilo komt hij/zij per dag ongeveer aan? Kan dat financieel uit? etc. etc.

Belangrijk hierin is de vraag: wat brengt een koe op? Ik denk dat ik niet zo goed kan rekenen maar neem de situatie zoals hij nu is: de voederprijs wordt hoger en hoger, de kunstmest prijs zakt iets maar dat kan ook makkelijk omdat'ie vorige maand sky-high was, de prijs die een koe opbrengt bij de vee-handelaar is bijna een euro per kilo gezakt........ En in de supermarkt merk je hier helemaal niets van!!

Snap jij het, snap ik het?

Maar gelukkig had het boer zijn meerdere kanten dus zolang ik dit niet snap blijf ik maar fijn genieten van de kalfjes en de mooie luchten, ooit zullen de prijzen wel normaler worden en zullen de kilo-knallers uit de schappen van de supermarkt verdwijnen.............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!