donderdag 12 februari 2009

Over slimme koeien, domme koeien en voerhekken

Bij ons eten alle koeien door voerhekken. Ze drukken dan de schuinstaande buis verticaal zodat ze er met de kop goed door kunnen. Nu kunnen wij ze in deze stand ook vastzetten. Voor als er bijvoorbeeld 1 koe uit een hok moet. Je zet dan alle koeien in dat hok even vast zodat je rustig die ene koe eruit kan halen. Nu zijn de hekken in de oude stal niet echt goed afgesteld, eigenlijk zijn ze best slecht afgesteld. Het is hier ook vrijwel nooit nodig om een koe vast te zetten.
Door die slechte afstelling zijn er plekken in zo'n hek waar, als er lekker eten aankomt, een koeienkop wel door past maar waar een domme koe niet weet hoe ze daarna haar kop weer terug kan steken. Zoals bijvoorbeeld de mama van Eva. Nadat ik haar drie keer had bevrijd, heb ik het gat maar even snel dicht gemaakt door er een paaltje voor te binden. Ja, ja, tijdelijke oplossing....... ;-)
Laatst hebben we 'prinsesje' bij de mama van Carla gezet zodat Popette een hok had om in te bevallen. De mama van Carla is al een tijdje wat traag met eten, het komt wel op maar ze neemt haar eigen tijd. Zo niet onze prinses! Eten = vreten geldt voor haar. Je kan verzinnen hoe het gaat; prinses eet voor twee en de arme mama van Carla krijgt alleen nog wat kuilgras dat over is. Ik had dus bedacht om prinses vast te zetten zodat de mama van C rustig kon eten. Maar prinses is niet gek, die deed net alsof ze vast stond en toen de mama van C ging eten, kwam ze snel los om mee te eten!
Ik boos het hok in natuurlijk; weg jij, jij hebt al gegeten! Maar die slimme prinses zag dat ik het toegangshek open had laten staan....... Ze maakte een schijnbeweging alsof ze daardoor zou willen ontsnappen. Daar trapte ik natuurlijk met open ogen in zodat prinses weer prinsheerlijk de korrels en aardappels van de mama van Carla kon oppeuzelen!
Over slimme koeien en domme koeien............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!