zaterdag 28 februari 2009

Melk drinken en kopstoten


Is kalfjes melk geven leuk? Nou, reken maar! Het is leuk, aandoenlijk, schattig en grappig.
Eekhoorn met zijn prachtig bruine koppie naast witte Eduard die een dikke 5 minuten met volle ernst en concentratie zijn melk drinkt en als de emmer leeg is steevast aan het oor van Eekhoorn begint te sabbelen...... Earik met zijn scheve tongetje en opgetrokken neusje naast/tegen Eerdbeer die elke keer een ware witte baard heeft van de melk-spuug belletjes en Elle-est-belle die krampachtig probeerd ook een slokje melk te krijgen (krijgt ze alleen als de mannen het niet op krijgen en elke keer ontdekt ze weer na een paar slokken poedermelk: "nee, mama's melk is toch lekkerder")

Maar het is ook een ware sport waar je spierpijn van krijgt en je je techniek elke dag weer een beetje verbetert.......

Het zit namelijk zo; kalfjes hebben een instinct om kopstootjes te geven tegen de uier van de mama. Dit is om de melkproductie op gang te krijgen. Het is trouwens een grappig gezicht om een groot kalf van bijna een jaar bij zijn/haar mama te zien drinken; het lijkt steeds net of de achterpoten van de mama even van de grond komen, zo sterk is een kalfje met kopstoten!

Maar voor mij betekend dit: 2x ruim 5 minuten 2 emmers met elk 4 liter melk hoog houden terwijl een kalfje drinkt alsof zijn leven ervan af hangt! Eduard heeft hele grappige kopstootjes. Hij heeft meer een soort 'hupje', met zijn hele lijfje gaat'ie recht omhoog, bijna zonder de speen te verliezen. Eekhoorn daarentegen geeft kopstootjes tegen de speen zelf, elke keer spuit er melk uit. Niet allen tegen mijn overall, nee ook tegen mijn gezicht, mijn bril en zelf het plafond!!

Earik is (weer eens) een verhaal apart. Dit beestje stoot met zijn hele gewicht zo hard alsof hij een stormram speelt. Het voerhek schud en rammelt ervan maar als ik niet oplet heb ik hele plassen melk over de vloer! Heftig ongduldig kereltje........

En Eerdbeer? Eerdbeer stoot niet. Volgens mij weet Eerdbeer dat hij een heel mooi kalfje is met een eigen fanclub. Hij wordt een beetje nuffig en wil de laatste dagen pas beginnen met drinken als Earik klaar is en wegloopt. Alsof hij denkt; "Naast die wilderbras kan ik niet rustig genieten van mijn exquise maal."

Oh, oh en ik mag van mijn lief de beesten geen menselijke trekjes geven? Ze doen het zelf!


1 opmerking:

  1. wij hebben 2 kalfjes en die geven wel eens kopstoten aan ons, hoe leer jij dat af?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!