woensdag 11 februari 2009

Storm

Gisternacht heeft het gestormd! De voorspellingen waren ook onheilspellend; heel Frankrijk had zware windverwachting (In NL ook?) Het ging te keer, wat een lawaai! En dan lig ik in mijn bedje te bedenken dat ik in een huis woon, dat er niets kan gebeuren maar onwillekeurig moet ik dan aan de stormen denken die ik aan boord van schepen (in havens) heb meegemaakt. Zoals die in mijn eerste jaar; overal lekkage, lawaai en een vreselijk geschommel en opeens de luikenkappen van de buurman bij ons aan dek! Maar door de wind lagen we zo ver van de kade dat we ze niet of nauwelijks weer bij hem aan boord kregen.

Maar ja, in een huis heb je geen krakende masten en piepende trossen. Op een huis ook niet. Op een huis heb je wel zinken platen (op ons huis dan) en die kunnen wel los waaien! Dat was dus ook het geval; op twee plaatsen kon je van binnenuit de lucht bekijken. Nadat we eerst de beesten hadden voorzien kon mijn lief zich gaan voorbereiden om het dak op te gaan. Ondertussen waaide de hagel nog steeds horizontaal over de weilanden, maar ja, je moet toch.

Nu hebben wij een machine (the green mean machine, ik ben een klein beetje bang voor hem maar mijn lief heeft meer contact met die machine dan met mij.... Met andere woorden: zonder die machine zou hij zijn werk hier niet kunnen doen). Ik zou altijd nog eens leren om met die machine om te gaan zodat ik ook stallen kan uitmesten. En gisteren was dus de dag: Ik moest mijn lief omhoog brengen met de telescopic. Brrrrr, ik had liever eerst geoefend met minder kostbare lading! Gelukkig brak net de zon door toen hij in de bak stapte en -oh geluk!- het bleef zonnig en droog de hele tijd dat hij op het dak was. Precies op het moment dat E en J het erf opreden was hij klaar. Kon ik wel even showen hoe goed ik met de merlo overweg kon!

E en J zijn vrienden die hier 15 km vandaan wonen en daar een mooie gites/chambre d'hotes runnen. Voor hun is het nu laagseizoen zodat ze zich in "informele" sfeer bezig kunnen houden met hun hobby: koken. Ze kwamen mij ophalen om me te leren hoe ik zelf bitterballen kan maken. Geweldig leuk! Leuk voor 2 personen: voor mij omdat het heel leuk is om te doen en leuk voor mijn lief die af en toe heeeeeel graag bitterballen eet maar je kan ze hier in Frankrijk niet krijgen.

Gisteravond hebben we dus heerlijk gegeten. (Wel raar om zelf lekker ballen te draaien terwijl lief in zijn eentje alle beesten voert, maar aan de andere kant; hij heeft dat jaren allen gedaan) Maar E en J zijn E en J niet als er niet van alles bij kwam, inclusief zelfgemaakt vanille ijs met gevijzelde kardemommmmmmmm......... Ik weet wel van wie ik de komende tijd heeeeeel veel wil en kan leren! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!